الارشيف / منوعات / التحرير الإخبـاري

ضرب بـ«الشلوت» وتحرش.. الفنانة الصاعدة «تغريد»: أنا مش محجبة بس مش منحلة

ارسال بياناتك
اضف تعليق

"أنا تغريد عبد الرحمن.. عندي 32 سنة بكالوريوس تجارة خارجية جامعة حلوان، ودبلومة تنمية بشرية من جامعة الإسكندرية، ودبلومة تربوية من جامعة السادات، ومؤخرا أصبحت طالبة فى المعهد العالى للفنون المسرحية عشان دي الحاجة الوحيدة اللى باحبها، أنا كده باحب أدرس طول ما أنا قاعدة".. بنبرة صوت ملأها الانكسار والقهرة، عبرت تغريد عبد الرحمن عن تعرضها للتحرش والإهانة والضرب.

Untitled

"تغريد عبد الرحمن" ممثلة صاعدة قدمت عددا من الأدوار، أبرزها دورها فى مسلسل "الصعلوك" و"جراب حوا"، تعرضت أمس السبت إلى الضرب والتحرش من قبل أحد جيرانها، تروى ما حدث لها من خلال فيديو قامت بنشره على حسابها الشخصي، فتقول: "كل الموضوع أن ربنا كرمنى بكام حاجة عملتها فى التليفزيون بحكم موهبتى أو بحكم أننى باحب التمثيل، فشفنى فى التليفزيون فبقى بيصطادنى فى الرايحة والجاية، يرمي كلمة توجع.. يبص بصة تجرح".

19990319_10155018370899234_4795374641141650112_n

خرجت "تغريد" بدراجتها لشراء بعض الاحتياجات، غير متوقعه أنها سترى هذا الرجل الذى لم تعرف هويته، تقول: "من حوالى شهر جبت عجلة قلت أخلص بيها مشاويرى القريبة من البيت، ممكن يكون فى نظر ناس ده غلط أو عملت حاجة مش مقبولة فى مجتمعنا.. أنا مش محجبة بس مش منحلة، اتربيت على أنى أتقبل الآخر، ممكن تكون انت شايفنى إنى مش كويسة أو سلوكى مش مقبول.. بس هل ده مبرر إنك تمد إيدك على بنت.. على ست على أم.. أنا أم، النهارده رمى كلام كالمعتاد قدام مدخل عمارتى مش فى حتة بعيدة إنى أسمع وانفّض.. أنا ماعرفوش، كل الحكاية إنى باشوفه بحكم رذالته عليا".

شاهد أيضا

حاولت "تغريد" معرفة معلومات عن هذا الرجل، فسألت بواب العمارة التى تسكن بها، وكانت إجابته: "قالى إنه جارنا، قولت له يبقى يقعد بأدب أو مايقعدش، طبعا الراجل ماعجبوش إنى قلت ده، قرب ليا وجه خبط على وشي، وقالى قصدك إيه يعنى، أنا اتجننت إنه مد إيده عليا قلت له إنت إزاى تمد إيدك عليا، راح مدّينى شلوت فى بطنى وقعنى على الأرض وشلوت على دماغى.. فتحلى دماغى".

19989703_10155018365664234_4810572825890190484_n


اقترب المارة من "تغريد" لإنقاذها من يد هذا الرجل، تقول: "أهلى نزلوا لقونى سايحة فى دمي" وتتساءل: "كل ده ليه عشان سلوكى مش داخل دماغك مش على هواك.. فتبرر أى سلوك تجاه أى بنت؟".

ذهبت "تغريد" إلى القسم لتقديم بلاغ ضد هذا الرجل الذى لم تعلن عن هويته، وتنتظر الآن الإجراءت، لكنها تسأل متابعيها: "ليه مابنقبلش تصرفات بعض؟"، تعاطف رواد السوشيال ميديا مع "تغريد"، فمنهم من طلب منها معرفة رقم المحضر لتقديم الدعم والمساندة وآخر وصف هذا الرجل بـ"المتحرش".
 

 

 

ملحوظة: مضمون هذا الخبر تم كتابته بواسطة كتاب التحرير الإخبـاري ولا يعبر عن وجهة نظر مصر اليوم وانما تم نقله بمحتواه كما هو من التحرير الإخبـاري ونحن غير مسئولين عن محتوى الخبر والعهدة علي المصدر السابق ذكرة.

تابعنا على مواقع التواصل الاجتماعى

قد تقرأ أيضا